Haarlem - malý výlet z Amsterdamu

Poloha hlavného holandského mesta je viac než výborná. Keď už človek pár dní behá po Amsterdame a rozhodne sa to zmeniť, na výber má vďaka hustej železničnej sieti viacero blízkych cieľov. Dvadsať kilometrov západne sa črtá možnosť navštíviť príjemné mesto Haarlem. Stačí len nasadnúť do vlaku a ísť alebo pokračovať v tomto článku ďalej...

Po prebudení, výbornej praženici, no bez voňavého kakaa sa peši vydávame cez celé mesto na hlavnú stanicu Centraal Station. Zrána je vonku zamračené a naše prvé kroky sprevádzajú malé kvapky dažďa. Oproti predošlým dňom sa zdvihol aj vietor a tak dúfam, že to sa len počasie ráno predvádza. Čakáme na prechode a zrazu auto zrámuje jeden z prichádzajúcich bicyklov. Šofér vyskočil z auta, dievča sa postavilo, oprášilo a pokračovalo sa ďalej. Všetko to vyzerá tak, akoby sa tu takéto malé kolízie stávali bežne. Aj by som tomu vzhľadom na obrovský počet cyklistov uveril. Pre chodcov sú zrána ulice až podozrivo prázdne. Vynahradíme si to na hlavnej stanici, kde stojím asi 10 minút v rade na lístky. Jeden spiatočný lístok do neďalekého mesta Haarlem stojí 6.20 €. Predavač lístkov sa pozrie na hodinky a povie, že najbližší nám ide ani nie za minútu. Samozrejme ho nestíhame, ale vďaka výbornej železničnej sieti v Holandsku čakáme na ďalší len 4 minúty. Prichádza dvojposchodový vlak s konečnou stanicou Breda. Sprievodca každému podľa lístku povie na koľkej stanici má vystúpiť. Pohodlne sa vezieme 20 minút a sme v Haarleme.

Už spoza okna vlaku vidno viaceré veže kostolov a veterný mlyn. Pred stanicou je značka, ktorá ukazuje smer. Do centra sa ide rovno, k mlynu doľava. Mlyn je bližšie a do centra sa od neho ľahko dostaneme tak rozhodovanie netrvá dlho. Pri mlyne Molen de Adriaan sme za pár minút. Je stále zamračené, ale už je vidno ako sa na niektorých miestach slnko snaží prebiť cez šedé oblaky. Pohľad na mlyn odrážajúci sa na vode má niečo do seba. O chvíľu sa začne otáčať most a pred očami nám prechádza pekná veľká loď. Na konci uličky plnej zelene vytŕča vrchol kostola. Na zemi pri dverách a na okenici pózujú dve mačky. Okolo kostola sa vraciame späť ku grachtu až k rieke Spaarne, ktorá preteká mestom. Známemu dvíhajúcemu mostu Gravenstenenbrug sa hýbať akosi nechce a tak sa ani nepohne. Centrum s hlavným námestím je za rohom. Po celom meste stoja veľmi pekné domy s rovnakou typickou architektúrou s akou sa človek stretne aj v Amsterdame. Pri vysokom kostole Grote Kerk nieje skoro ani noha. Kostol so zdobenou zvonicou bol vybudovaný v rokoch 1400-1550 a dodnes je dominantou celého mesta a námestia Grote Markt. Z opačnej strany to už poriadne žije. Cez celú časť námestia sa rozkladá mestský trh plný ľudí. Hneď prvý stánok predstavuje nápor na chuťové poháriky. Na stole je rozložených niekoľko košíkov plných voňavých koláčov. Ďalší stôl sa prehýba pod chrumkavými bochníkmi chleba. Vo vedľajšej uličke si človek môže vybrať z niekoľkých druhov syra. A aký by to bol trh v Holandsku bez kvetov? Tak na to som ani nepomyslel. V niekoľkých stánkoch to vyzerá ako v rozkvitnutej voňavej záhrade. Najviac sa mi páčia krvavočervené ruže za neskutočnú cenu. Kytica 20 ruží stojí neuveriteľných 3.50 €. Dookola obiehame stánky na námestí a pozeráme. Na konci predávajú aj oblečenie a stoja tu stánky s občerstvením. Ideme sa ešte prejsť dlhou hlavnou ulicou. Z oboch strán je lemovaná rôznymi obchodmi. V markete Albert Heijn si kupujeme plechovky a omámení včerajšou vôňou kakaa aj jedno balenie holandského kakaa „Droste“. Pri grachte sa otáčame a vraciame späť na Grote Markt. Na obed si kupujeme u Turkov kebab a po ceste na stanicu hľadáme lavičku kde by sme sa najedli. Je výborný. Na stanici pozeráme v automate koľko stojí lístok do blízkeho mestečka Zaandvort, ale 7€ sa nám zdá priveľa. Nič to, o chvíľu nám ide vlak naspať do Amsterdamu.

Mlyn Molen de Adriaan

Vodný obraz

Celá scenéria s mlynom a prechádzajúcou ľoďou

Mačacia ulica s kostolom

Trh na námestí Grote Markt

Trh na námestí Grote Markt, v pozadí radnica

Momentka z hlavnej ulice

Pri odbočení z hlavnej ulice

Hlavná ulica

foto: Tomáš Kubuš, Haarlem, 7.4.2007

Súvisiace články:

Tomáš Kubuš

Milujem cestovanie, cudzie krajiny, streetfood, jedlá, čaj, Turecko, Blízky či Stredný východ, Indiu, JV Áziu, Taliansko, Sicíliu, fotografovanie, písanie...no jednoducho CESTOVANIE!!! Mal som sen precestovať celý svet, zdvihnúť sa a ísť, zastaviť sa na miestach po ktorých túžim a nadýchnuť sa ich atmosféry a tak som si povedal, že nebudem len snívať, ale budem žiť svoje sny...Nájdete ma na mieste, kde sa venujeme nielen skvelému jedlu, ale kam píšem aj svoje postrehy a cestovateľské články:www.streetfoodhunters.com Autor cestopisu "Tisíc a jeden čaj. Príbehy z Hodvábnej cesty" - https://www.streetfoodhunters.com/tisic-a-jeden-caj-pribehy-z-hodvabnej-cesty/ Zoznam autorových rubrík:  MaďarskoStredná Ázia - Hodvábna cestaGrécko s batohom 2007Káhira - Istanbul 2008Čarovná Perzia 2008Central Asia, Iran 2009Južný Kaukaz 2010-2016Turecko, Irak 2010TureckoSeverná Európa - PobaltieMarokoMonakoTalianskoBlízky Východ - Stredný VýchodSicíliaFrancúzskoAnglicko - ŠkótskoBeneluxBlízkovýchodné dobrodružstvoŠpanielsko - PortugalskoGréckoUkrajinaRusko - BieloruskoIrakNemecko - RakúskoMaltaTuniskoČechy a MoravaCyprusIndia, Nepál, BhutánJuhovýchodná ÁziaArábiaBalkánEgyptMadagaskar 2015Transsibírska magistrála 2016